Har du noen gang tenkt på hva som skiller ankervinsjer her i Skandinavia, med ankervinsjer du finner i andre deler av verden? Ifølge Sleipner er det unikt i Skandinavia at ankervinsjen monteres på båtens hekk.
Dette skyldes at Skandinaver foretrekker å legge i land med båtens baug, eller fremside, inn mot land eller brygge. Dette er uvanlig sammenlignet med andre land, der man oftest går i land fra bakenden eller på siden.
I Side-Power sine Engbo ankervinsjer har de derfor vært nødt til å ta hensyn til dette når de har utviklet sine modeller. Engbo ankervinsjer er, nettopp på grunn av våre nordiske ønsker, designet for å bli montert på båtens bakside.
Unngå Anker i Propellen
En av utfordringene med å montere ankervinsj på båtens bakside, er at man kan risikere at ankerkjettingen kommer i veien for båtens propellmotor. Denne risikoen er langt mindre når ankervinsjen er montert foran.
Samtidig er det viktig å huske på at propellen gjerne er av når man hiver ut ankeret. Man bør allikevel sørge for tilstrekkelig avstand slik at man unngår den største risikoen.
Side-Power Engbo Ankervinsj
Sleipner Motor er et firma som holder til i Fredrikstad. Her har de også sin fabrikk der de utvikler mesteparten av utstyret de forhandler.
Sleipner Motor overtok Engbo ankervinsjer i 2013, og de fleste modellene er derfor nå i produksjon nettopp i Fredrikstad. Ankervinsjene markedsfører under merkevaren Side-Power.